Mindfulness training

In de 8-weekse aandacht of mindfulness training leer je als deelnemer actief en systematisch gevoeliger te worden voor signalen van je lichaam en geest. Zo leer je stresspatronen te (h)erkennen; anders waar te nemen; te benoemen en er mee om te gaan.

Geschiedenis MBSR

De kracht van de mindfulness beweging is dat oosterse meditatie technieken zijn gecombineerd met westerse wetenschappelijke inzichten over ons lichaam en geest.
Dr. Jon Kabat-Zinn ontwikkelde het 8-weekse trainingmodel begin jaren 80. Het is ontwikkeld voor uitbehandelde patiënten met psychosomatische aandoeningen. Dit deed hij vanuit zijn aspiratie om hen te helpen om hun eigen helende krachten te bevorderen.   Vanuit deze inspiratie en zijn eigen beoefening in mindfulness en/of (zelf)mededogen is de  aandacht en inzichtmeditatie  als een experiment begonnen in de medische setting. Het groeide al snel uit tot vele stressklinieken in de VS. In de bijna 35 jaar die daarop volgen blijkt de training voor uiteenlopende doelgroepen effectief te zijn in verschillende settings en bedrijven.

Dit effectieve model heet MBSR:  Mindfulness Based Stress Reduction en wordt door steeds meer onderzoek bewezen. Uit academisch onderzoek blijkt dat deelnemers veel te winnen hebben:

  • Effectiever omgaan met stress situaties zowel op korte als op lange termijn;
  • Verhoogd vermogen om te ontspannen;
  • Blijvende vermindering van fysieke en psychologische symptomen;
  • Vermindering in pijnniveau's;
  • Meer energie en enthousiasme in het leven
  • positiever zelfbeeld en meer zelfvertrouwen

Verdere professionalisering van de trainers uit zich in Nederland door onderzoek en het ontstaan van beroepsverenigingen. Een daarvan de VMBN, geeft een kwaliteitsborging met hun categorie 1 aan trainers, die door zorgverzekeraars vergoed worden.

► Lees meer over aanbod mindfulness training, individueel of groepsgewijs.

MBCT en andere vertakkingen

Dr. Williams, Taesdale en Segal hebben het model toegespitst vanuit de cognitieve gedragstherapie voor terugvalpreventie bij depressie. In samenwerking met Kabat-Zinn is een synthese verschenen in boekvorm 'Miindfulness en bevrijding van depressie'. De ondertitel, 'voorbij chronische ongelukkigheid' biedt het perspectief van een bevredigend leven kunnen leiden, met alles er op en er aan als we onze geest willen trainen met behulp van mindfulness. Hun toegespitste model heet MBCT: Mindfulness Based Cognitive Therapy. Beide modellen en de vele varianten zoals bv ACT: Acceptance Commitment Therapy die zijn ontstaan worden steeds vaker MBI's genoemd: Mindfulness Based Interventies.

De praktijk biedt regelmatig de MBSR training aan, met elementen uit MBCT op maat van de deelnemer(s).
Lees meer over aanbod mindfulness training.

 

Positieve Psychologie

Daarnaast worden de hoofdvormen steeds vaker genoemd als 'mindfulness' binnen de positieve psychologie. Ze zijn een deel van praktische toepassingen in zelfhulpboeken als Voluit leven- mindfulness of de kunst van het aanvaarden-; Leven met pijn - de kunst van het aanvaarden-; compassie als sleutel tot geluk- voorbij stress en zelfkritiek-. Nieuwe vormen, met meer vrijheid in tijd en vorm zijn ontstaan.
Je kan deze zelfhulpboeken thuis door nemen in je eigen tijd met begeleide coaching gesprekken life of online.

Lisette van Ardenne is de trainer en mindful-life coach
► lees meer over Aanbod mindfulness training Akker of mindful coachen
► download brochure van de VMBN over de 8 weekse MBSR training
► vraag een gratis orientatiegesprek aan