Ervaringen met training

♦ Drie maanden na het volgen van de 8 weekse basistraining als individueel traject:

Na een wat hectisch jaar kwam ik terecht bij Lisette van Ardenne voor een mindfulnesstraining van 8 weken. De filosofie van Akker, uitgaande van een fundamentele gezondheid, sprak mij erg aan. De training was goed opgebouwd met een helder en overzichtelijk werkboek. Op sommige momenten vond ik de training intensief, met name wanneer ik na een drukke dag het huiswerk nog wilde doen, maar eenmaal begonnen, raakte ik wel gemotiveerd. De audio-opnames voor de oefeningen maakten het mogelijk om thuis goed te oefenen. De training biedt, naast de vaste onderdelen, een ruime keuze aan oefeningen. Zo kun je kiezen welke opname op dat moment goed bij je aansluit. Ik heb Lisette ervaren als een professionele en betrokken trainer. Zij wist als trainer en psycholoog onder andere goed in te gaan op de obstakels die ik tijdens een week oefenen was tegen gekomen. Het belangrijkste dat ik heb meegenomen uit de training is  dat ik weer beter in contact sta met kwaliteiten die door drukte en stress vaak in de verdrukking komen. Enkele daarvan zijn opmerkzaamheid, aandacht voor de kleine dingen, de rust nemen om zaken vanuit een ander perspectief te benaderen. Dit zijn kwaliteiten die je kunt oefenen, waarmee je weer in contact kunt komen. Dit heeft mij zeker geholpen op meerdere gebieden in mijn leven zoals het moederschap, in werk en relaties. Bovendien geeft het me een goed gevoel om meer in contact te staan met de dingen in mijn omgeving dan om  alles maar op de automatische piloot te doen. Ook heeft de training mij meer inzicht gegeven in mijn valkuilen. Je vervalt gemakkelijk in de dingen die je automatisch doet. Een belangrijk onderdeel van de mindfulness is discipline, er tijd voor te nemen, er geregeld mee bezig te zijn. Dat is niet altijd gemakkelijk in een druk bestaan heb ik gemerkt toen de training was afgelopen. Laatst deed ik mee aan stiltedag waar ook werd gemediteerd. Dit heeft het weer even opgefrist. Het is denk ik belangrijk om regelmatig even dit soort momenten in te plannen om wat je hebt geleerd tijdens de training ook levend te houden. De training bij Akker is in ieder geval echt een aanrader.
vrouw, dertiger, redactrice
 

♦ Een maand na het volgen van de 8 weekse basistraining:

Mindfullnes heeft ervoor gezorgd dat ik bewuster ben gaan leven. Meer in het moment van nu, spanningen in mijn lichaam herkennen en mijn geest leren ontspannen. Lisette is een geweldige trainster die de 8-weekse mindfulnesstraining met passie geeft. Ik heb oefeningen buiten mijn comfortzone gedaan en dit heeft mij verrijkt. Ze heeft ervoor gezorgd dat mindfulness in mijn leven is geïmplementeerd. Het is geen makkelijke training, zeer intensief zelfs maar ik raad het iedereen in mijn omgeving aan om te doen!
man, 32 jaar, bankmedewerker

♦ Een maand na afloop, als herhaler van 8-weekse groepstraining:

Een tweede keer meedoen met een mindfulnes-traject zou ik iedereen aanraden. Voor mij was het een opfrissing op verschillende manieren. Je krijgt via je medecursisten een verdiepende kijk op je eigen mindfulnesbeoefening en op de  mogelijkheden die er zijn. Lisette geeft ook veel mogelijke literatuur en voorbeelden om verder mee te werken. Voor mij gaf het meer zicht op nieuwe mogelijkheden om mindfulnes te beoefenen en ik kan dus weer beter zelf vooruit. Van Edel Maex heb ik bijvoorbeeld de lange varianten van de drie basisoefeningen, zitten, body-scan en werken met grenzen, aangeschaft. Ook de site van Lisette geeft mogelijkheden om langer of korter te oefenen. Fijn! De stiltedag was ook nu weer een mooie uitdaging. Doen dus deze verfrissing van je mindfulnes-ervaring.
vrouw; begin 40; docente middelbare school

♦ Een paar maanden na een individueel traject:

Met mij gaat het verder best aardig. Na de training had ik een dip voor wat betreft de oefeningen.
Dit was eigenlijk al door jou voorspeld.
Maar de laatste paar weken heb ik vooral het wandelen weer opgepikt.
Tijdens het wandelen uiteraard zoveel mogelijk je gedachtes proberen te houden bij het nu.
Daarnaast elke dag in de auto bezig met bewust rijden. En dat scheelt echt een stuk qua stress.
 
Maar wat me het meeste helpt is accepteren dat je bepaalde keuzes maakt en dat als je ze eenmaal gemaakt hebt, je niet boos moet zijn op die keuze omdat je die nu eenmaal zelf hebt gemaakt. Gewoon accepteren en eventueel kijken of je de keuze nog kan veranderen.
Dus al met al heb ik persoonlijk veel gehad aan de training. Ook al ging die niet zoals de gebruikelijke mindfulness training. Meer praten dan oefenen.
Blijkbaar had ik dat op dat moment nodig.
 
In ieder geval nog bedankt en misschien tot een volgende keer.
man, 34 jaar, ict medewerker

                    lees meer over 8 weekse mindfulness training

naar boven